Ik koop soms spullen buiten de EU. Daarop moet je boven bepaalde bedragen invoerrechten betalen en boven andere bedragen BTW.
Je moet toch opletten wat men je aanrekent, stel ik vast.
Ik schets het verloop.
Enkele dagen na aflevering van cymbalen (123euro + verzending)
krijg ik een factuur van Fedex. Te betalen: 68euro BTW. Er staat letterlijk niets bij. Btw op wat, voor wat? Hoe komt men hieraan?Qué?
Dus protesteer ik de factuur.
Dan krijg ik na een week een gedetailleerder overzicht.
Fedex beweert dat er geen verzendingskosten opstaan terwijl die op een A4 aan de verpakking bevestigd zijn... Dat meld ik dus aan hen en betwist opnieuw.
Dus IK moet betalen voor iemand anders zijn fout? ik dacht van niet. Dus antwoord ik:
Men dringt opnieuw aan en drijft de kosten op:
Maar fedex verklaart dus eerst zelf dat de leverancier hun systeempje niet kende, herhaalt dit en stelt haar eigen systeem boven wat wettelijk verplicht is? Nu ja, mijn leverancier huurde Fedex in, en ik niet, dus stel ik voor dat men me in gebreke stelt waarop ik mijn rechtsbijstandsverzekering bel. Ik heb immers een afgestempeld bewijs aan mijn verpakking hangen met alle correcte info en Fedex was nogal lui... Maar ook zij willen niet graag geld in China gaan vragen. Ik ga in geen geval tijd steken in het rechtzetten van de problemen tussen Fedex en de klant die haar inhuurde.
Kijk, plots wordt de toon toch anders:
Dus, men probeert, men probeert opnieuw, men probeert je bang te maken met hogere bedragen en dan, als men ziet dat je je niet laat doen omdat je al die tijd recht in je schoenen staat, dan pas krijg je een correct bedrag... En dan doet men eerder zijn beklag. Ja, jammer, maar ik kan geen leverancier controleren aan de andere kant van de wereld. dat is mijn job ook niet. Als ik naar de bakker ga, vraag ik me ook niet af of zijn boekhouding klopt...
Stoute courierdienst! Dat is dus gewoonweg allemaal nattevingerwerk? Waarom deel ik dit? Tel goed na, want je betaalt vlug 50euro extra zonder reden. Men probeert het gewoon...
Je moet toch opletten wat men je aanrekent, stel ik vast.
Ik schets het verloop.
Enkele dagen na aflevering van cymbalen (123euro + verzending)
krijg ik een factuur van Fedex. Te betalen: 68euro BTW. Er staat letterlijk niets bij. Btw op wat, voor wat? Hoe komt men hieraan?Qué?
Dus protesteer ik de factuur.
Dan krijg ik na een week een gedetailleerder overzicht.
Citaat:
Waarde van de goederen 142.80 usd/1.5930 (wisselkoers) = 123.18 euro. Aangezien er geen vermelding is gemaakt van vrachtkosten op uw leveranciersfactuur dienden wij gebruik te maken van de World Wide List Rates om de vrachtkosten te bepalen ( Deze vrachtkosten zijn vaak een stuk hoger aangezien er geen rekening gehouden werd met eventuele kortingen die uw leverancier kreeg op het versturen van deze zending). Voor deze zending dienden wij 136.67 euro vrachtkosten aan te rekenen. De zending is een Fob-zending. (indien er wel vrachtkosten op uw factuur stonden dan moeten we deze eveneens bij de waarde van de goederen rekenen, de zending is dan een Cif-zending). Aangezien de waarde van de goederen lager is dan 150,00 euro dienen wij geen invoerrechten te berekenen. Basis voor het berekenen van de btw = Waarde van de goederen 123.18 euro + 136.67 euro ( vrachtkosten) = 259.85 euro. Berekening BTW : 259.85 euro x 21 % btw = 54.57 euro (zie inklaringsdocument vak 47, berekening van de belastingen code B00). Aangezien we de btw en invoerrechten reeds betaald hebben aan douane vragen wij hiervoor een administratieve kost van 12.00 euro (minimum, max 2.5 % van de betaalde btw en eventuele invoerrechten) Indien u nog vragen heeft omtrent dit dossier dan kan u ons steeds contacteren. |
Fedex beweert dat er geen verzendingskosten opstaan terwijl die op een A4 aan de verpakking bevestigd zijn... Dat meld ik dus aan hen en betwist opnieuw.
Citaat:
De luchtvrachtbrief en factuur werd opgemaakt door uw leverancier op een FedEx systeem. Het is belangrijk dat het papierwerk correct is opgemaakt aangezien wij op basis van deze gegevens dienen in te klaren. Als deze afwijken van uw betaling of bestelling dan dient u contact op te nemen met uw leverancier. |
Dus IK moet betalen voor iemand anders zijn fout? ik dacht van niet. Dus antwoord ik:
Citaat:
De wet voorziet niet dat deze papieren moeten opgemaakt zijn volgens het systeem van Fedex en eventuele controles hierop zijn in geen geval de verantwoordelijkheid van de klant aangezien hij de documenten pas te zien krijgt bij ontvangst. Het is de verantwoordelijkheid van Fedex om te kijken wat er vermeld staat op de documenten. Ik ben dus effectief in het bezit van hetzelfde document, bevestigd op de verpakking en afgestempeld. Het is uiteraard mogelijk dat de leverancier dit niet correct invulde op een Fedex-systeem, maar u begrijpt dat dit in geen geval tot de bezorgdheid van de klant kan worden geacht. Ik koop immers gewoon online, betaal wat men me aanrekent en betaal eventuele invoerrechten. Als men echter onterecht dingen voorschiet, ze vervolgens onterecht aanrekent aan de bestemmeling door een gebrek aan controle, is het niet aan de laatste om dit op te lossen. Ik veronderstel Fedex ook geen parkeerboete betaalt als men kan aantonen dat men er niet eens was. |
Men dringt opnieuw aan en drijft de kosten op:
Citaat:
Geachte, U verwijst naar de luchtvrachtbrief waarop inderdaad een uitleg staat in het Chinees, De commercial invoice (in het Engels) die door uw leverancier in onze systemen is gezet is totaal verschillend van de nieuwe factuur. Wij moeten ervan uit gaan dat de informatie die de leverancier ons verschaft de juiste is. Wij gaan geen papierwerk op de zending vergelijken met het papierwerk dat de leverancier aanmaakt in onze systemen. Wij moeten ervan uitgaan dat dit hetzelfde is. Het is immers zo dat wij duizenden zendingen verwerken per dag en een controle op papierwerk en/of vergelijking is niet mogelijk (papierwerk op het pak versus papierwerk ontvangen via de FedEx systemen). Wij stellen dan ook voor om dit op te nemen met uw leverancier waarom het papierwerk zo verschillend is. Op basis van de nieuwe factuur kunnen wij een teruggave dossier opstarten bij douane. Aangezien FedEx in deze geen fout heeft begaan zullen wij hiervoor een kost aanrekenen van 84,00 euro. Wij hebben een verklaring nodig van uw leverancier dat hij deze administratieve kost opzich neemt. Zodra we deze bevestiging hebben starten we een dossier op bij douane. |
Maar fedex verklaart dus eerst zelf dat de leverancier hun systeempje niet kende, herhaalt dit en stelt haar eigen systeem boven wat wettelijk verplicht is? Nu ja, mijn leverancier huurde Fedex in, en ik niet, dus stel ik voor dat men me in gebreke stelt waarop ik mijn rechtsbijstandsverzekering bel. Ik heb immers een afgestempeld bewijs aan mijn verpakking hangen met alle correcte info en Fedex was nogal lui... Maar ook zij willen niet graag geld in China gaan vragen. Ik ga in geen geval tijd steken in het rechtzetten van de problemen tussen Fedex en de klant die haar inhuurde.
Kijk, plots wordt de toon toch anders:
Citaat:
Geachte, Wij zijn tussenpersoon tussen U en de verkoper van de goederen. Wij leveren de goederen en handelen eveneens de douaneformaliteiten af. Het is dus belangrijk dat uw verkoper ons de juiste informatie verschaft zodat wij op een correcte manier uw goederen kunnen inklaren. Dit is in dit dossier duidelijk niet het geval. De correcte berekening op basis van de nieuwe factuur is : 161.10 usd/1.5930= 101.13 euro x21 % btw = 21.24 euro + 12,00 euro admin fee = 33.24 euro. Om een teruggave dossier op te starten bij douane heb ik eveneens een betalingsbewijs nodig van het nieuwe leveranciersdossier. De kosten 84,00 euro om dit dossier op te starten zullen wij verhalen op uw leverancier. Zodra het betalingsbewijs in ons bezit starten wij een teruggave dossier op. Met vriendelijke groeten, |
Dus, men probeert, men probeert opnieuw, men probeert je bang te maken met hogere bedragen en dan, als men ziet dat je je niet laat doen omdat je al die tijd recht in je schoenen staat, dan pas krijg je een correct bedrag... En dan doet men eerder zijn beklag. Ja, jammer, maar ik kan geen leverancier controleren aan de andere kant van de wereld. dat is mijn job ook niet. Als ik naar de bakker ga, vraag ik me ook niet af of zijn boekhouding klopt...
Stoute courierdienst! Dat is dus gewoonweg allemaal nattevingerwerk? Waarom deel ik dit? Tel goed na, want je betaalt vlug 50euro extra zonder reden. Men probeert het gewoon...
Even opletten met courierdiensten en invoerrechten...
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire