Ik ga mijn gitaar opnemen in Logic en gebruik de UX1 van Line6. Ik ben van plan alles droog op te nemen en daarna te re-ampen. Dit doen we ook voor Bas en Zang, de Drums zijn al in de studio opgenomen. Als alles klaar is leveren we het aan de studio waar het gemixt wordt (dat doen we niet zelf).
Ik zit alleen met de vraag hoe bepaalde effecten toe te passen op het gitaargeluid...
Mijn gitaarpartij bestaat meestal uit allerlei stukken met verschillend geluid.
Dus bijvoorbeeld:
clean | distortion met delay | distortion droog | overdrive met delay | distortion met phaser | Weer distortion droog | ... etc etc.
En dat een keer Links en een keer Rechts (dubbelen).
Al die stukken (welke dus verschillende sounds moeten krijgen) speel ik op losse tracks in mijn project, en per track heb ik een plugin met de geluidsinstellingen zodat ik de juiste monitor heb tijdens het inspelen.
Zodra ik het project exporteer (droog, zonder plugins) heb ik net zoveel waves als tracks met allemaal droog gitaargeluid.
Wat ik ga doen om de juiste geluiden op de opname te verkrijgen is tijdens het re-ampen van elk fragment afzonderlijk telkens het geluid bepalen.
Dus bijvoorbeeld voor een clean stuk: gitaarversterker op clean, re-ampen.
Voor een distortion stuk: gitaarversterker op distortion en re-ampen.
Voor bepaalde effecten kies ik ervoor tijdens het inspelen al het effect tussen mijn gitaar en computer te hebben. Denk aan Wah, POG, Whammy, Phaser. En natuurlijk Slide en Ebow.
Andere effecten, zoals Delay, Chorus, Flange etc. doe ik denk ik via plugins, na het re-ampen.
Volgens mij is het een waterdicht plan waarbij het re-ampen redelijk eenvoudig kan: alleen de cleane, overdrive en distortion stukken moeten als fragment afzonderlijk worden ge-reamped. Bij het mixen heb je nog alle vrijheid om de effecten toe te passen.
Voor die effecten die je niet uit plugins wilt halen moet je ze tijdens het inspelen toepassen, of tijdens het re-ampen.
Waarom deze post dan? Omdat we er nog maar deels ervaring mee hebben en we benieuwd zijn of er ander aanpakken zijn die we moeten overwegen.
So: please shoot! :-)
Ik zit alleen met de vraag hoe bepaalde effecten toe te passen op het gitaargeluid...
Mijn gitaarpartij bestaat meestal uit allerlei stukken met verschillend geluid.
Dus bijvoorbeeld:
clean | distortion met delay | distortion droog | overdrive met delay | distortion met phaser | Weer distortion droog | ... etc etc.
En dat een keer Links en een keer Rechts (dubbelen).
Al die stukken (welke dus verschillende sounds moeten krijgen) speel ik op losse tracks in mijn project, en per track heb ik een plugin met de geluidsinstellingen zodat ik de juiste monitor heb tijdens het inspelen.
Zodra ik het project exporteer (droog, zonder plugins) heb ik net zoveel waves als tracks met allemaal droog gitaargeluid.
Wat ik ga doen om de juiste geluiden op de opname te verkrijgen is tijdens het re-ampen van elk fragment afzonderlijk telkens het geluid bepalen.
Dus bijvoorbeeld voor een clean stuk: gitaarversterker op clean, re-ampen.
Voor een distortion stuk: gitaarversterker op distortion en re-ampen.
Voor bepaalde effecten kies ik ervoor tijdens het inspelen al het effect tussen mijn gitaar en computer te hebben. Denk aan Wah, POG, Whammy, Phaser. En natuurlijk Slide en Ebow.
Andere effecten, zoals Delay, Chorus, Flange etc. doe ik denk ik via plugins, na het re-ampen.
Volgens mij is het een waterdicht plan waarbij het re-ampen redelijk eenvoudig kan: alleen de cleane, overdrive en distortion stukken moeten als fragment afzonderlijk worden ge-reamped. Bij het mixen heb je nog alle vrijheid om de effecten toe te passen.
Voor die effecten die je niet uit plugins wilt halen moet je ze tijdens het inspelen toepassen, of tijdens het re-ampen.
Waarom deze post dan? Omdat we er nog maar deels ervaring mee hebben en we benieuwd zijn of er ander aanpakken zijn die we moeten overwegen.
So: please shoot! :-)
Droog gitaar opnemen en dan re-ampen ... en de effecten dan?
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire